Innovation Camp på Nybygget

29 april 2014

Nu har den första Innovation Camp i Sigtuna kommun genomförts. Den 24 – 25 april arbetade 35 elever från de lokala gymnasierna i Nybyggets visningshus med utmaningen att skapa en konkret kampanj som skulle svara på frågan hur man kan väcka intresset hos unga vuxna att flytta till Sigtuna kommun.

– Innovation Camp har varit jättekul! Uppgiften var utmanande eftersom det var svårt att hitta en konkret lösning och använda det som redan finns i kommunen, men det var en kul utmaning. Vi trodde dessutom att vi skulle övernatta i en gymnastiksal så att få vara i ett eget hus var jättebra! berättar deltagaren John Crafoord. 

 Vinnare blev grupp Faluhuset, som bestod av Sofia Kantari, Åsa Brengdahl, Olle Nordlander och Andreas Söderman.
Deras idé gick ut på att genom fem olika strategier nå ut till unga vuxna med slogan: ”Varför inte både och?”

Juryns motivering lydde: Med ett enkelt och tydligt budskap och med utgångspunkt i allt Sigtuna har att erbjuda förklarar gruppen genom kampanjen att om man bor här behöver man inte välja – här finns allt och lite till. Kampanjens budskap tar utgångspunkt i vad dagens ungdomar vill ha och utifrån den kunskapen har man tagit fram ett komplett kampanjpaket. Gruppen har skapat en modell för medskapande innehållande ett härligt mått av kaxighet.

– Det känns bra! Det känns värt allt slit och vi trodde inte vi skulle vinna. Vi hade inte lika mycket siffror och statistik som de andra grupperna utan fokuserade mer på budskapet. Samarbetet i gruppen fungerade bra trots att det var en utmanande uppgift. Vi hade ju inte tänkt bo kvar här senare men nu kanske vi har övertalat oss själva! berättar laget efter vinsten.

Tvåa i tävlingen blev grupp Hudikhus Grå, bestående av John Crafoord, Dennis Anacker och Liam Brännlund, vars idé var att skapa en tävling på sociala medier där man ska svara på frågan: Vad hinner du göra på 20 minuter? Ett års gratis boende stod på spel som pris. Juryn motiverade gruppens andraplats med att det fanns en repetitiv enkelhet i budskapet. Det jämförande anslaget placerar elegant Sigtuna på kartan; På 20 minuter är man i Uppsala, Stockholm och på 20 minuter tar man sig till Arlanda. Valet av tävlingspris är lockande och relevant för målgruppen.

På tredje plats hittas gruppen X-House, där Pontus Johansson, Jesper Hagman, Ylva Siggelin, Rebecca Granlund och Mattias Esatsson ingick. De ville utveckla planscher med en komisk nisch som exemplifierar de ekonomiska fördelarna med boende i Sigtuna i jämförelse med andra universitetsstäder. De kom på tredje plats med motiveringen att det var en modig, retro kampanj med konkreta exempel och ett bildmanér som man redan nu kan se framför sig. 

Camilla Yngfalk, platschef på Nybygget ser fram emot liknade upplägg där Nybygget kan fungera som en plattform för möten av olika slag där platsens unicitet tas till vara.

– Nybygget är en speciell plats. Här kan besökare som ska bygga hus eller går i renoveringstankar få inspiration och kunskap om nybyggnation och vilket utbud som finns vad gäller hus och inredning men våra 20 000 m² är också en plats där möten sker och idéer föds det visar inte minst de kreativa kampanjer ungdomarna lyckats frambringa under ett hektiskt dygn hos oss säger Camilla Yngfalk.

Ett stort tack riktas till alla som medverkat i Innovation Camp:

Arriva, Nybygget och husleverantörerna X-House, Hudikhus, A-hus, Hjältevadshus, Faluhuset och Mjöbäck.

Experterna: Julian Stubbs, UP there everywhere, Jonathan Forster, Spotify, Anja Alenberg, Rikshem, Ulrika Wedén, PEAB, Lars Svensson, Sigtuna Kommun, Anna Forster, Destination Sigtuna.

Jurymedlemmmarna: Kicki Björklund, SigtunaHem, Dieter Sand, Arlandastad Holding, Erik Gustaf Ageberg, Ung Företagsamhet, Ibrahim Khalifa, Sigtuna kommun, Camilla Zedendahl, Destination Sigtuna, Kim Hultén, NCC, Nike Lundgren, Sigtuna kommun.